Moet het opnieuw herhaald worden, dat men in België, zonder de toestemming van de patiënt, buiten het kader valt van de Wet euthanasie?

Hoe komt het dan dat men regelmatig in de media’s standpunten hoor of lees die de indruk geven verkeerde informaties over te brengen betreffende de voorstellen tot uitbreiding van de Wet euthanasie? Is dit te wijten aan een onbewuste verkeerde interpretatie van de Wet of aan een bewuste wil de voorstanders van de uitbreiding hun vermeende bedoelingen aan te wrijven? Zo kan men bijvoorbeeld lezen : “…nu de deur open staat voor euthanasie van minderjarigen, waarom binnenkort die niet uitbreiden aan mensen met een handicap, krankzinnigen, geesteszieken, en zelfs mensen die het leven boe zijn…” Net alsof een negatieve kracht aan deze lijdende mensen, die om euthanasie vragen, euthanasie probeer op te leggen zonder hen te raadplegen, zonder hun toestemming. Zelfs al is de doelstelling van het wetten maken precies het verwijderen van mogelijke misbruiken en zodoende de rechten van de patient te verdedigen.

Daarom is het belangrijk nog eens te herhalen, dat men in België, buiten de toestemming van de patiënt, buiten het kader van de Wet euthanasie valt.


Zo kan men bijvoorbeeld eveneens oren dat: “…euthanasie uitbreiden aan minderjarigen kan noch filosofisch, noch moreel, noch ethiek, gerechtvaardigd worden...” Dit is een verrassend standpunt vanwege iemand die zich profileer als vertegenwoordiger van het moreel gezag. Net alsof filosofie, moraal of ethiek, slechts voorgoed vastgelegd hebben wat de aanvaarbaarheid betreft van levenseinde aanvragen vanwege een derde. Daar waar precies filosofie naar een praktisch gezond verstand refereert, op zoek naar waarheid en de systematische praktijk van denkwijze en redenering op basis van formele logica en coherentie. Een praktijk van het gezond verstand !  Moraal duidt de regels aan van ons gedrag, laat toe ons als menselijk wezens te gedragen. Ethiek is een praktische (actie) en normatieve (regels) filosofische tucht die aanduid hoe men zich moet gedragen, handelen en zijn, mens zijn. Noch filosofisch gezond verstand, noch het gezond verstand geladen afgekondige regels van moraal en ethiek sluiten het hedendaags context uit van mentaliteitswijzigingen. In tegendeel, zij integreren die en laten met gezond verstand toe, de aanvaardbaarheid van de vragen naar euthanasie te omlijnen. Bijzonder de manier waarop te beantwoorden. Zich van hun geest inspireren laat totaal niet toe zo maar ambtshalve de aanvragen naar euthanasie uit te sluiten. Maar wel op het verzoek gevolg geven in het eerste interesse van de aanvrager zelf.

Net alsof deze tegenstanders een eigen spiritueel wereld aan het opbouwen zijn, aan de welke zij vorm geven op basis van geestige figuren. Een van het lichaam gescheiden heelal,  die niets te maken heeft met de werkelijkheid van de mensheid en haar lijden. Een artificieel en ontmenselijkt wereld slechts bestaande uit verboden en vooropgezette ideeën over wat menselijk is, wat goed en slecht is. In de logica waarvan, op basis van eigen niet ter zake filosofische redeneringspatronen en moreel en ethische regels, zij uitspinnen over wat goed en slecht is, over wat menslievend of niet is.  Zij beoordelen!


Ik kan slechts deze  tegenstanders uitnodigen van grotere intellectuele eerlijkheid te bewijzen in hun uitspraken, hun geschriften en hun daden, die de bedoeling hebben de uitbreidingsvoorstellen zwart te maken. Dit, in het interesse van de patiënten in zware psychische en fysisch lijden, die naar euthanasie vragen en moeten geoord worden. De enigsten die dienen geoort te worden. Spijtig genoeg, de enigsten die te dikwijls niet aan het woord komen.

Als het u belieft, land op aarde terug, ga met de dagdagelijkse mensheid om, ontmoet mensen in hopeloos lijden, ontmoet ze vaak, beleef ze, oor ze, bovenal oor ze. Onderbreek ze niet. Doe ze niet in waarde dalen. Dan, op basis van wat je gezien heb, wat je echt met hen beleefd heb, van wat zij je uitgedrukt hebben, zonder ze te beoordelen, zonder gelijk wie te beoordelen, begeleid ze in de levenseinde die zij, bewust en wel nagedacht, voor henzelf gekozen hebben. Je gaat dan beseffen dat noch filosofie, noch moraal en ethiek, in conflict komen met hun zo humane vragen naar euthanasie. In tegendeel.

 

En dan, slechts dan, begeleid ze met liefdadigheid en mededogen in hun levenseinde. Je zult er vergroot uitkomen. Je gaat er in menselijkheid winnen. Je gaat een grote stap gezet hebben de goede richting in naar de mens in lijden.